Ordförande har ordet

7 januari

uppdaterad 28 januari

Hej alla medlemmar!

Så har det gått ett år igen. Jag hoppas att ni alla har haft glädje av ert medlemskap i Moa-Lina och att ni bland våra olika aktiviteter hittat något som passar er. Från styrelsens sida har vi haft en hel del fokus på byte av webbsida och medlemsregister. Som ni kanske noterat sker betalningen direkt till Bröstcancerförbundet vilket underlättar hanteringen för oss. Vi har också uppdaterat registret med uppgifter med tanke på GDPR.

Under året har vi haft flera olika aktiviteter utöver friskvård och caféträffar, såsom föreläsning om Täta bröst och Bröstrekonstruktion, Lyx och Flärd, Unga Moa-Linor och Vårresa. Vår avsikt är att fortsätta ordna medlemsmöten och tar gärna emot förslag om vad ni vill att de ska handla om. Det vi planerat för så här långt är bland annat en föreläsning om lymfödem/massage och en om motion. Vårens aktiviteter finns nedan. Vi har en ny yogagrupp i Norrköping och vi byter lokal för caféträffarna både i Norrköping och Linköping. Tänk på att du kan delta på aktiviteter på vilken ort du vill oavsett var du bor i Östergötland.

En viktig del i vårt föreningsarbete är att ha en ständig dialog med hälso- och sjukvården för att framföra våra medlemmars synpunkter och tankar och driva påverkansarbete utifrån ett patientperspektiv. Vi har bl.a. regelbundna träffar med ansvarig för bröstcancerprocessen, möten med kontaktsjuksköterskor och så deltar vi i RCC och Patient- och närståenderådet.

Därutöver tar vi initiativ till olika träffar med politiker och ansvariga inom sjukvården. Vi deltar även på olika seminarier för att hålla oss uppdaterade och kunna följa utvecklingen kring cancervården.

Vi försöker på olika sätt öka antalet medlemmar. Ju fler vi är desto tyngre väger våra synpunkter och med fler aktiva medlemmar kan vi ha fler medlemsaktiviteter. Sprid gärna information om vår förening och tänk på att även nära och kära kan vara stödmedlemmar.

Vill också göra er uppmärksamma att ni som medlemmar har möjlighet att söka konferens- och resestipendier från Bröstcancerförbundet för att delta på olika internationella konferenser, se mer info på bröstcancerforbundet.se

Vi vill även trycka på att dina synpunkter är viktiga. Ta kontakt med någon av oss i styrelsen eller skicka in via sociala medier vad som är viktigt för dig.

Till sist vill vi önska alla ett Riktigt Gott 2019!

Infobladet för alla aktiviteter våren 2019 i pdf-format