Ärftlig cancerforsknings nya behandlingar

Publicerad 3 oktober 2024

EUPATI

Ärftlig cancer – ny forskning, nya behandlingar, nya frågor

Den 14 oktober arrangeras ett seminarium i Stockholm om precisionsmedicin och hälsodata, som vänder sig till patienter, patientföreträdare och allmänheten. Möjlighet finns att ansluta digitalt.

Hur kan precisionsmedicin förändra vår framtida hälsa och vilka utmaningar står vi inför när det gäller delning av hälsodata? Välkommen till ett seminarium där ledande experter diskutera framsteg och etiska överväganden inom genetisk forskning och individanpassad vård.

Precis som det låter innebär precisionsmedicin att vården kan anpassas efter varje persons unika behov. Det betyder att vi kan förebygga och upptäcka sjukdomar tidigt och ge mer effektiva behandlingar. Men med dessa möjligheter kommer också utmaningar, och en av de största är hur vi hanterar och delar hälsodata.

Eventet är en del av Nobel Calling Week som anordnas varje år av Nobelprismuseet i samband med att nobelpristagarna tillkännages

Mer information och anmälan

The post Ärftlig cancer – ny forskning, nya behandlingar, nya frågor appeared first on EUPATI Sweden.

Läs på webben »