Medlemsbrev juni 2023

Publicerad 5 juni 2023

Medlemsblad från Bröstcancerföreningen Moa-Lina Östergötland Juni 2023

Kära bröstsystrar!

Så har då äntligen den kalla och nyckfulla våren slagit ut i full blom och livskraften fullkomligt exploderar runt omkring oss. Jag önskar, var du än befinner dig i livet, och i vilken fas av din cancerresa du än är, att du kan insupa naturens kraft och få energi likaväl som ro och tröst. Moa-Lina bröstcancerförening finns för dig, med medlemmarnas gemenskap och med ”röst och tröst” som vårt valspråk säger. Vi gör vår röst hörd inom vårdens labyrinter och vi tröstar och finns till för varandra.

Vad har hänt och ska hända i vår förening då? Ja, vi har haft våra promenader, friskvårdsaktiviteter och caféträffar i både Motala, Finspång, Norrköping och Linköping. Vi har också vandrat i Tinnerö eklandskap och beundrat alla vit- och blåsippor och vårens snabba framfart.

syren

Den 27/5 avlöpte vår traditionella vårresa med egen buss och chaufför, och i år var målet Cesarstugan i Falköping. På vägen stannade vi till på Gyllene Uttern för en fika med magnifik utsikt innan vi åkte vidare till Falköping. Vi fick en rundtur bland ett 50-tal vaxdockor som illustrerade ”bondens år” på 50-talet. Imponerande utställning i det gamla hönshuset på gården!

gubbe

Vi bjöds efteråt på en vällagad och välsmakande lunch, och efter en stunds gemenskap i solskenet tog vi en avstickare till osteriet i Falköping och shoppade loss på ortens ost och delikatesser. På hemvägen fick vi gnugga geniknölarna med quiz och gåtor och gissa på låtar framförda på munspel av undertecknad. En lyckad resa som lockade 36 deltagare!

ko

När det gäller samarbete och kontakter med vården så har några av oss i föreningen träffat lymfterapeuterna på Universitetssjukhuset. Vi fick ett fint samtal med Emilia Grebner som arbetar som lymfterapeut på Rörelse och Hälsa. Till vårens medlemsmöte 2024 kommer hon och föreläser hos oss, det har vi redan planerat för. Emilia är arbetsterapeut i botten och särskilt intresserad av hur ett lymfödem begränsar patientens vardag och hur man kan lindra detta.

Vi har också kontaktat arbetsterapeututbildningen för att uppmärksamma detta, och man kommer i höst att uppmuntra studenterna att skriva C-uppsats om just detta. Det är inte helt osannolikt att vi som förening blir kontaktade då och du som har lymfödem kan få bidra till att vården i större utsträckning uppmärksammar detta. Tillsammans hjälps vi åt för en bättre vardag!

I slutet av augusti kommer några av oss i styrelsen att träffa kontaktsjuksköterskorna på onkologen och på bröstmottagningen. Detta är något vi gör varje år för att utbyta information och hålla kontaktvägarna smidiga mellan vården och vår förening.

Vi är i full gång med att planera för höstens friskvårdsaktiviteter. Avtal ska förnyas, ledare bokas och inbjudan skickas ut. Sensus studieförbund kommer återigen att hjälpa oss med all administration gällande medlemsaktiviteterna. Detta innebär en enorm avlastning för oss i styrelsen som vi är mycket tacksamma för.

skog

Observera att det för dig som medlem innebär att du måste anmäla dig till Sensus för den aktivitet du vill vara med på! Detta gäller även om du redan har anmält dig t ex för höstens vattengympa.

Vi kommer att skicka ut ett särskilt brev med våra friskvårdsaktiviteter där du får en länk via vilken du ska anmäla dig. Har du inte tillgång till internet och dator, så finns det kontaktperson att ringa till för anmälan. Alla detaljer och förhandlingar är inte klara ännu för hösten, varför detta brev kommer senare.

Premiär för Rosa Varvet i Göteborg den 2 september! Vi springer eller promenerar i rosa tröjor och får folk att uppmärksamma bröstcancer och Bröstcancerförbundets och – föreningarnas arbete. En buss är redan preliminärbokad för 19 medlemmar, och inbjudan kommer separat. Häng med på en viktig resa i rosa gemenskap!

brost.jpg

Patrik Ekwall som är ambassadör för Bröstcancerförbundet kommer att cykla Vätternrundan. Du kan följa hans projekt och insamling av pengar till förbundet via denna länk:
<Ekwall rullar | mot bröstcancer se på www.ekwallrullar.se >
Patriks hustru gick bort i unga år i just bröstcancer och han har skrivit en bok om detta, ” En dag dog Hannah, alla andra dagar levde hon”. Finns på nätet att beställa och finns även som ljudbok.

Ett annat datum du kan lägga på minnet är 29/9 då det blir en aktivitet för Mogna Moa-Linor. Vi har inom föreningen satsat en del på Unga Moa-Linor och även på Spridda Vänner, nu är det dags att vi andra också får en upplevelsedag! Alla är naturligtvis välkomna, men särskilt Mogna Moa-Linor över 50 år! Inbjudan kommer.

Till hösten har jag som ny ordförande för avsikt att besöka våra caféträffar på de olika orterna, Motala, Norrköping och Finspång. Lite närkontakt med medlemmarna är väl inte fel, tänker jag. Återkommer till er om detta.

Det blev mycket information, men fördelen med ett brev är ju att du kan läsa det om och om igen, fundera och plocka godbitarna ur Moa-Linas rika buffé. Jag är ganska säker på att det i vår verksamhet finns något för alla. Känn dig varmt välkommen i gemenskapen!

Slutligen vill jag önska dig som medlem en riktigt skön och avkopplande sommar, full av kärlek och allt gott! På bryggan här nedan kommer jag att tillbringa mycket tid i sommar, liksom i min lilla roddbåt.

båt

/ordförande Moa-Lina Amie Fahlander