Spridd bröstcancer

Vi i Bröstcancerföreningen Moa-Lina Östergötland är med och sprider den ospridda sanningen om spridd bröstcancer!

Må Bra träffar Spridda Vänner, HÖST 2023

LEVER DU MED SPRIDD BRÖSTCANCER?
I Moa-Lina Bröstcancerförening i Östergötland finns nätverket ”Spridda vänner”.

Har du spridd bröstcancer och vill komma i kontakt med andra kvinnor i samma situation är du välkommen att kontakta mig Kristin Pallman så förmedlar jag kontakt med ”Spridda vänner”.

Kristin Pallman, Telefonnummer: 070-731 83 99 / Mailadress: kristin@moa-lina.se

Alla aktiviteter HT 2023 i PDF-format>> (uppdaterad 2023-09-01)

Varmt välkommen till gruppen Spridda Vänner i Östergötland!!
/Kristin Pallman

Facebook Messenger grupp och fikaträffar

Gruppen har en egen Facebook Messenger grupp där vi stöttar, tipsar, inspirerar och lyfter varandra. Vi träffas på fikaträffar i Linköping, oftast i trädgårdsföreningen på tropikhuset.

Må Bra dag/helg varje år

24–25 februari 2023 anordnade vi en Må Bra helg med spa, middag och övernattning på Vadstena Klosterhotell som blev mycket uppskattad. Vi hade även ordnat en överraskning för alla som deltog. De fick en fin Goodiebag innehållande en termos, äggprodukter, shoppingpåsar och ett presentkort på en makeupkonsultation.

Ny plattform Tematräffar

Sedan 2020 har vi haft ett antal temakvällar i Linköping där vi har träffats och haft keramik terapi, kransbindning, avslappningsövningar, meditation och inspirationsföreläsningar digitalt. Under dessa träffar samtalar vi även och fikar.

Under våren 2023 kommer vi att erbjuda Ansiktszonterapi, två tillfällen med drejning och matlagning.

Under hösten planerar vi för en matlagningsinspirationsträff, skogsbad, ansiktszonterapi och målning.

Att skapa med händerna och få arbeta med sin finmotorik är väldigt välgörande för den som är sjuk, därför tror vi starkt på detta upplägg att träffas kring.

Må Bra träffar Spridda Vänner, 2023 HÖST

INBJUDAN SKOGSBAD för ”Unga Moa-Linor” och ”Spridda Vänner”
30 augusti, klockan 15–17
Denna aktivitet är riktad till unga Moa-Linor födda 1973 eller senare och till dem som lever med spridd bröstcancer oavsett ålder.

Innehåll: Skogsbad är en rofylld och återhämtande aktivitet som genomförs utomhus i skogen. Med hjälp av enkla naturkontaktsövningar framtagna för att etablera närvaro, mental återhämtning och fördjupad naturkontakt guidas deltagarna till att sakta ned tempot och verkligen försjunka i skogens atmosfär. Att skogsbada är en stillsam och kravlös aktivitet som utgår från varje individs egna villkor och som inte är fysiskt ansträngande.
Var ordentligt klädda för stillsam aktivitet i rådande väderlek. Eftersom vi rör oss mycket sakta och är helt stilla i perioder behöver vi klä oss varmare än vad vi vanligen gör om vi är ute och promenerar.
I skogsmiljön kan vi stöta på ojämnt underlag, rötter och stenar. Vid nedsatt rörlighet eller balans kan det kännas bra att ta med gåstavar som stöd och kanske en utfällbar friluftspall.

Var: Samling vid stora anslagstavlan vid cykelparkering Vidingsjö, motionscentrum. Linköping
Ledare: Elisabeth Wahlgren Irelation.se, 073-334 74 88
Antal platser: 15
Anmälan: senast 20/8 till Kristin Pallman, kristin@moa-lina.se

Må Bra träffar Spridda Vänner, 2023 HÖST

13 september, klockan 16–19 Ansiktszonterapi och fika (smörgås och kaffe)

Var: Cameo Vasavägen 40 (ingång vallgatan). Linköping
Innehåll: Under kvällen får alla en stunds djup avslappningsmassage i ansikte och hårbotten. Under tiden finns tid för fika och samtal för övriga gruppen i lokalen.
Antal platser: 8
Anmälan: senast 28/8 till Kristin Pallman, kristin@moa-lina.se

Må Bra träffar Spridda Vänner, 2023 HÖST

27 september, klockan 16–19 Matlagning vegetarisk inspirationsbuffé och föreläsning om kost

Var: Jollyfood, Sturegatan 3b, Linköping
Innehåll: Vi kommer att laga en vegetarisk buffé. Lätta smidiga rätter som vi skapar tillsammans för att inspirera till uppiggande måltider. Under kvällen får vi även en föreläsning om varför vi kan må bra av grönsaker, frukt och bär.
Ledare: Susanne Danielsson, Jollyfood 076-631 39 00
Antal platser: 10
Anmälan: senast 1/9 till Kristin Pallman, kristin@moa-lina.se. Ange allergier vid anmälan.

18 oktober, klockan 14:30 – 17:30 Målning, akryl och fika
Fontänen, Hellströms rum entréplan. Västra vägen 32, Linköping
Innehåll: Vi utforskar måleriets positiva effekter på vårt mående. Vi skapar kravlöst i färg och form och testar olika tekniker.
Anmälan: senast 3/10 till Kristin Pallman, kristin@moa-lina.se

8 november, klockan 14:30 – 17:30 Målning, akryl och fika