Spridd bröstcancer

Vi i Bröstcancerföreningen Moa-Lina Östergötland är med och sprider den ospridda sanningen om spridd bröstcancer! En kampanj som Bröstcancerförbundet driver för att uppmärksamma beslutsfattare om hur livet kan te sig för kvinnor med spridd bröstcancer och vikten av att de och deras anhöriga får det stöd de behöver.

Mer info finns på ospriddsanning.se

Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet skriver följande:
”Ospridd sanning syftar till att få till stånd en politisk förändring som gör livet bättre för kvinnor som lever med spridd bröstcancer. Kampanjen drivs i tre teman: det första handlar om att säkerställa att de drabbade och deras anhöriga ska få det psykosociala stöd de behöver under hela sjukdomsperioden, inte bara i det palliativa slutskedet. Det andra temat handlar om jämlik vård, frågan om snabbare introduktion av nya behandlingar och införandet av ett nationellt kvalitetsregister för spridd bröstcancer. Det tredje temat handlar om rehabilitering. Ospridd sanning drivs av Bröstcancerförbundet med kvinnor som själva lever med spridd bröstcancer. Kampanjen har utvecklats med stöd av Pfizer.”

frozen.jpeg

I Bröstcancerföreningen Moa-Lina finns nätverket ”Mina spridda vänner”

Har du spridd bröstcancer och vill komma i kontakt med andra kvinnor i samma situation är du välkommen att kontakta styrelseledamot Kristin Pallman Bröstcancerföreningen Moa-Lina Östergötland, telefonnummer 070-731 83 99 eller mejl kristin@moa-lina.se så förmedlar hon kontakt med ”Mina spridda vänner”.

Facebook Messenger grupp och fikaträffar
Gruppen har en egen Facebook Messenger grupp där vi stöttar, tipsar, inspirerar och lyfter varandra. Vi har tidigare träffats på fikaträffar i Linköping men har uppehåll från detta nu pga covid-19 sedan sommaren 2020.

Må Bra dag
Under januari 2020 hade vi en Må bra dag på Himmelsby gård och Spa. Vi hade en härlig dag med spa och lunch. Vi avslutade dagen en Look Good Feel Better kurs där alla fick lära sig att få fram både bryn och fransar samt att lära sig mer om hudvård och make up.

Ny plattform Temakvällar på Månskenet grönrehabilitering
Vi är även så glada att få möjligheten att erbjuda er som lever med spriddcancer en ny plattform att träffas kring.

Vi genomförde första tillfället i oktober 2020 på gården Månskenet i Linköping med keramikterapi, samtal och fika. Dessvärre har Covid-19 gjort att vi varit tvungna att pausa denna aktivitet. Under december genomförde vi en digital träff via zoom där vi anordnade en inspirationsföreläsning samt samtal då vi inte kunde ses.

Vi hoppas kunna starta igång med fysiska träffar igen under våren i takt med att vaccineringen genomförts.

När vi startar upp igen kommer vi träffas och samtala, fika och varje månad ha ett tema.

Vi kommer kunna erbjuda allt ifrån:

• Keramik
  • Bildterapi
  • Trädgårdsterapi
  • Kransbindning
  • Ansiktszonterapi
  • Hantverk
  • Avslappningsövningar och meditation
  • Odling och örter för den lilla trädgården

Att skapa med händerna och få arbeta med sin finmotorik är väldigt välgörande för den som är sjuk, därför tror vi starkt på detta upplägg att träffas kring.

Gården Månskenet ligger i en vacker och rofylld miljö strax utanför Linköping. Månskenet erbjuder grönrehabilitering.

Varmt välkommen till gruppen Spridda Vänner i Östergötland!!

Kristin Pallman
Styrelseledamot