Spridd bröstcancer

Vi i Bröstcancerföreningen Moa-Lina Östergötland är med och sprider den ospridda sanningen om spridd bröstcancer! En kampanj som Bröstcancerförbundet driver för att uppmärksamma beslutsfattare om hur livet kan te sig för kvinnor med spridd bröstcancer och vikten av att de och deras anhöriga får det stöd de behöver.

Mer info finns på ospriddsanning.se

Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet skriver följande:
”Ospridd sanning syftar till att få till stånd en politisk förändring som gör livet bättre för kvinnor som lever med spridd bröstcancer. Kampanjen drivs i tre teman: det första handlar om att säkerställa att de drabbade och deras anhöriga ska få det psykosociala stöd de behöver under hela sjukdomsperioden, inte bara i det palliativa slutskedet. Det andra temat handlar om jämlik vård, frågan om snabbare introduktion av nya behandlingar och införandet av ett nationellt kvalitetsregister för spridd bröstcancer. Det tredje temat handlar om rehabilitering. Ospridd sanning drivs av Bröstcancerförbundet med kvinnor som själva lever med spridd bröstcancer. Kampanjen har utvecklats med stöd av Pfizer.”

I Bröstcancerföreningen Moa-Lina finns nätverket ”Mina spridda vänner”

Har du spridd bröstcancer och vill komma i kontakt med andra kvinnor i samma situation är du välkommen att kontakta Sofia Weineholm, stödperson i bröstcancerföreningen Moa-Lina Östergötland, sofia@moa-lina.se 0708-35 98 70 så förmedlar hon kontakt med ”Mina spridda vänner”. Gruppen har träffats några gånger på restaurang i Linköping och Norrköping. Man kan även få kontakt med någon enskild medlem om man vill prata med någon annan som befinner sig i en liknande situation.