Spridd bröstcancer

Moa-Lina bjuder in medlemmar med spridd bröstcancer till Må Bra helg
För dig som har spridd bröstcancer anordnar Moa-Lina en Må Bra helg den 24 - 25 februari.
Inbjudan och alla förutsättningar hittar du i länken nedan.
Inbjudan Må Bra helg 24–25 februari 2023, för dig med spridd cancer.pdf
/Kristin Pallman

Vi i Bröstcancerföreningen Moa-Lina Östergötland är med och sprider den ospridda sanningen om spridd bröstcancer! En kampanj som Bröstcancerförbundet driver för att uppmärksamma beslutsfattare om hur livet kan te sig för kvinnor med spridd bröstcancer och vikten av att de och deras anhöriga får det stöd de behöver.

Mer info finns på ospriddsanning.se

Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet skriver följande:
”Ospridd sanning syftar till att få till stånd en politisk förändring som gör livet bättre för kvinnor som lever med spridd bröstcancer. Kampanjen drivs i tre teman: det första handlar om att säkerställa att de drabbade och deras anhöriga ska få det psykosociala stöd de behöver under hela sjukdomsperioden, inte bara i det palliativa slutskedet. Det andra temat handlar om jämlik vård, frågan om snabbare introduktion av nya behandlingar och införandet av ett nationellt kvalitetsregister för spridd bröstcancer. Det tredje temat handlar om rehabilitering. Ospridd sanning drivs av Bröstcancerförbundet med kvinnor som själva lever med spridd bröstcancer. Kampanjen har utvecklats med stöd av Pfizer.”

frozen.jpeg

I Bröstcancerföreningen Moa-Lina finns nätverket ”Spridda vänner”

Har du spridd bröstcancer och vill komma i kontakt med andra kvinnor i samma situation är du välkommen att kontakta Kristin Pallman Bröstcancerföreningen Moa-Lina Östergötland, telefonnummer 070-731 83 99 eller mejl kristin@moa-lina.se så förmedlar hon kontakt med ”Spridda vänner”.

Facebook Messenger grupp och fikaträffar
Gruppen har en egen Facebook Messenger grupp där vi stöttar, tipsar, inspirerar och lyfter varandra. Vi träffas på fikaträffar i Linköping, oftast i trädgårdsföreningen på tropikhuset.

Må Bra dag

2020 hade vi en Må bra dag på Himmelsby gård och Spa. Vi hade en härlig dag med spa och lunch. Vi avslutade dagen en Look Good Feel Better kurs där alla fick lära sig att få fram både bryn och fransar samt att lära sig mer om hudvård och make up.

24–25 februari 2023 kommer vi att anordna en Må Bra helg med spa, middag och övernattning på Vadstena Klosterhotell.

Ny plattform Temakvällar

Sedan 2020 har vi haft ett antal temakvällar Månskenet i Linköping där vi har träffats och haft keramikterapi, kransbindning, avslappningsövningar, meditation och inspirationsföreläsningar digitalt. Under dessa träffar samtalar vi även och fikar.

Under 2023 planerar vi att skapa nya träffar. Upplägg är inte satt ännu men inriktningen är målning, drejning, matlagning, smyckestillverkning och skogsbad.

Att skapa med händerna och få arbeta med sin finmotorik är väldigt välgörande för den som är sjuk, därför tror vi starkt på detta upplägg att träffas kring.

Varmt välkommen till gruppen Spridda Vänner i Östergötland!!

Kristin Pallman
Vice ordförande